معرفى و بررسى كتاب استراتژى- انتظار مجيد حيدرى ‏نيك


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : سه شنبه 23 مهر 1392
بازدید : 663
نویسنده : یه بنده خدا
 معرفى و بررسى كتاب استراتژى انتظار
مجيد حيدرى ‏نيك

 

اشاره:
نوشتار حاضر، پس از معرفى محتوايى و ذكرابواب اصلى كتاب الغيبة، از نعمانى، و شيوه و سبك نگارش و ويژگى‏هاى تاثير گذار آن، نسخه‏هاى خطى و چاپ‏هاى آن را نقد، و بررسى و ضرورت تصحيح انتقادى تازه‏اى از كتاب الغيبة را گوشزد كرده است .
در مقدمه‏ى اين سلسله مقالات، به اجمال، به معرفى كتاب الغيبة نعمانى اشاره رفت و تفاوت‏هاى اين كتاب با دو كتاب مشابه آن، يعنى كمال الدين شيخ صدوق و الغيبة شيخ طوسى، بيان شد . در اين جا، با تفصيلى بيش‏تر، به شناسايى اين كتاب مى‏پردازيم .

ابواب كتاب
الغيبة نعمانى در بيست و شش باب تنظيم شده است . اكثر ابواب، نسبتا، كوتاه است . ابواب مفصل كتاب - كه چهره‏ى كلى كتاب را شكل داده‏اند - عبارت است از:
ب 4 (ص 57- 111) ما روى فى ان الائمة اثنا عشر اماما و انهم من الله و اختياره
در پايان اين باب، رواياتى چند از طرق عامه در اثبات عدد دوازده امام عليهم السلام نقل شده است . در ضمن آن، به نقل عبارتى از تورات درباره نام‏هاى امامان به زبان عبرى مى‏پردازد .
مؤلف باب ديگرى (باب 6، ص 116- 127) را درباره احاديث دوازده امام كه از طريق عامه نقل شده، گشوده، كه ظاهرا پس از تاليف كتاب افزوده شده است . (1)
ب 10 (ص 140- 194) - ما روى فى غيبة الامام المنتظر [و هو (2) ] الثانى عشر
ب 13 (ص 212- 247) - ما روى [جاء خ . ل (3) ] فى صفته [صفات القائم عليه السلام، خ . ل] و سيرته و فعله [و فى اصحابه و ما يريد الله، جل و عز، به (4) ]، و ما نزل من القرآن فيه .
ب 14 (ص 247- 283) - ما جاء فى العلامات التى تكون قبل قيام القائم عليه السلام [و يدل (تدل خ . ل) على ان ظهوره يكون بعدها كما قالت الائمة عليهم السلام ]
در اين چند باب گسترده، عناوين فرعى هم ذكر شده كه نقل احاديث را منظم‏تر مى‏سازد .
ابواب كتاب، تقريبا سه گونه‏اند: ابواب مقدماتى (مربوط به مبانى غيبت)، غيبت و دوران غيبت، عصر ظهور و علائم آن .
نه باب نخستين كتاب، به مبانى عقيدتى غيبت، مانند لزوم راز دارى و الهى بودن منصب امامت و ضرورت وجود امام بر روى زمين و روايات مربوط به دوازده امام عليهم السلام مى‏پردازد .
سه باب بعدى (باب 10 تا 12) به غيبت و گزارش دوران غيبت اختصاص دارد . باب 15 و 16 نيز به همين دوران مربوط مى‏گردد .
بقيه‏ى ابواب كتاب، به دوران ظهور يا علائم ظهور مى‏پردازد .
در اين ميان، يك باب (باب 24) موضوع خاصى را دنبال مى‏كند . اين باب، بطلان امامت اسماعيل (فرزند امام صادق عليه السلام) را اثبات مى‏كند كه در ارتباط با ادعاى مهدويت‏خليفه‏ى فاطمى است - كه به مذهب اسماعيلى بود . - درباره اين موضوع، پس از اين، بيش‏تر سخن مى‏گوييم .

توضيحات مؤلف
حجم اصلى كتاب را نقل احاديث اهل بيت عليهم السلام شكل داده است، ولى مؤلف، در مقدمه‏ى تا حدودى طولانى خود (5) و در لابلاى احاديث، توضيحاتى افزوده كه در مجموع حدود 16 كتاب را به خود اختصاص داده است . (6)
در مقدمه، انگيزه‏ى تاليف كتاب را انحراف اكثريت منتسبان به شيعه از راه درست‏به خاطر وقوع غيبت دانسته و اشاره كرده كه بيش‏تر مردمان، با انگيزه‏هاى غير صحيح، به اين مذهب روى آورده‏اند، لذا با اندكى شبهه از آن روى بر تافته‏اند . مؤلف، در اين مقدمه، بر نكته جالبى تاكيد مى‏كند . او، نوشته است: با وجود حجم عظيم روايات كه از ائمه‏ى معصومين عليهم السلام درباره‏ى غيبت‏به ما رسيده، اگر حادثه‏ى غيبت‏به وقوع نمى‏پيوست، مذهب امامت‏باطل مى‏بود، بنابر اين، وقوع غيبت، خود، دليل بر صدق گفتار ائمه عليهم السلام است .
مؤلف، اشاره مى‏كند كه حيرت و ترديد اكثريت‏شيعه در اين موضوع، امرى غير منتظره نيست; زيرا، امامان عليهم السلام آن را پيشگويى كرده‏اند .
فهرستى از مطالب كتاب پايان بخش مقدمه مؤلف است .
نثر كتاب، شيوا و روان و دلنشين و آميخته با صنايع ادبى، بويژه سجع، و در عين حال بدون تكلف است و چيره دستى مؤلف را بر ادبيات عرب مى‏رساند . البته، از كسى كه به لقب «كاتب‏» خوانده شده، جز اين، انتظارى نيست .
از آن جا كه اين سطور، در روز ميلاد حضرت امير عليه السلام نگارش مى‏يابد، به نقل صلوات زيبايى بر آن حضرت و ائمه معصومين عليهم السلام برگرفته از مقدمه‏ى كتاب تبرك مى‏جوييم (7) :
نعمانى، پس از ذكر مقام والاى حضرت ختمى مرتبت مى‏گويد:
صلى الله عليه و على اخيه امير المؤمنين تاليه فى الفضل و مؤازره فى اللاواء و الازل و سيف الله على اهل الكفر و الجهل، ويده المبسوطة بالاحسان و العدل، و السالك نهجه فى كل حال، و الزائل مع الحق حيثما زال، و الحاوى (8) علمه و المستودع سره [و ] الظاهر على مكنون امره .
و على الائمة من آله الطاهرين الاخيار، الطيبين الابرار، معادن الرحمة، و محل النعمة، و بدور الظلام، و نور الانام، و بحور العلم، و باب السلم (9) ، الذى ندب الله، جل و عز، خلقه الى دخوله، و حذرهم النكوب عن سبيله، حيث قال «يا ايها الذين آمنوا ادخلوا فى السلم كافة و لاتتبعوا خطوات الشيطان‏» (10) . . . .
درود خداوند بر پيامبر و برادرش امير المؤمنين كه تالى تلو وى بود در فضيلت و يار او در سختى و مصيبت، شمشير پروردگار بر اهل كفر و جهالت و دست گشوده حق به احسان و عدالت . هماره، راه او مى‏پيمود وبر مدار حق حركت مى‏نمود . گنجينه دانش ربوبى و وديعه گاه اسرار بود و چيره بر رازهاى پنهان پروردگار .
درود بر امامان اهل بيت، پاكان نيكو نهاد و پاكيزگان برتر از گناه و ايراد، معادن رحمت و جايگاه نعمت، ماه‏هاى درخشنده در تاريكى‏ها و روشنى بخش انسان‏ها، درياهاى دانش و دروازه صلح و آشتى كه خداوند، عز و جل، آفريدگان خويش را به وارد شدن بدان خوانده و از كناره جويى از راه آن بر حذر داشته، آن جا كه مى‏فرمايد: «اى اهل ايمان، همگى، در صلح و آشتى در آييد و راه شيطان مپوييد» . . .

موضوعات محور كلام نعمانى
مؤلف، در موضوعاتى مختلف سخن گفته است . اشاره به پاره‏اى از اين موضوعات مفيد است:
رد بر عامه (11) ;
رد بر معتزله و ديدگاه ايشان كه تقديم مفضول را بر افضل روا مى‏دانند (12) ;
بطلان قياس و اجتهاد به راى (13) ;
لزوم مراجعه به اهل بيت عليهم السلام و بى نياز ندانستن خود از ايشان (14) ;
مصائب حضرت زهرا عليها السلام كه ننگ آن از چهره اهل اسلام زدوده نمى‏شود (15) ;
دانش تمام چيزها، از خرد و كلان، در قرآن آمده، ولى تنها اهل بيت عليهم السلام بدان آگاه‏اند (16) ;
مذمت اختلاف در دين (17) ;
انكار امامت‏حضرت امير عليه السلام يا يكى از امامان عليهم السلام به نفاق مى‏انجامد (18) ;
انكار يكى از امامان، مانند انكار تمامى ايشان است (19) ;
امامت، به اختيار الهى است، نه به اختيار مردم;
اعتبار كتاب سليم بن قيس، (از مصادر غيبت نعمانى). (20) ;
تواتر احاديث دوازده امام عليهم السلام (21) ;
روايات دوازده امام، تنها با اعتقاد اماميه سازگار است (22) ;
اشاره به اندك بودن معتقدان به مذهب صحيح در آن روزگار (23) ;
فرقه‏هاى انحرافى منشعب شده از تشيع و بطلان آن‏ها و هشدار به شيعه به عدم پيروى از گمراهى ايشان (24) ;
بطلان ادعاى امامت از سوى سادات و آل ابى طالب (25) ;
شواهد روايات بر صحت عقايد اماميه و تطبيق احاديث‏بر امام عصر عليه السلام و غيبت آن حضرت (26) ;
ديدگاه‏هاى مختلف درباه امام عصر عليه السلام (27) ;
بعيد نبودن عمر طولانى امام عصر عليه السلام (28) ;
تشبيه غيبت‏حضرت مهدى عجل الله تعالى فرجه به داستان ولادت حضرت موسى عليه السلام و نشو و نماى آن حضرت (29) ;
تواتر احاديث غيبت (30) ;
اشاره‏ى احاديث اهل بيت عليهم السلام به غيبت اول (غيبت صغرا) كه در آن، سفرا، ميان امام عليه السلام و مردم واسطه‏اند (31) ;
توصيف مقامات سفراى امام عصر عليه السلام (32) ;
پايان يافتن غيبت اول و فرا رسيدن غيبت دوم (غيبت كبرا) (33) ;



[مجله انتظار شماره 5 : - کتاب شناسي]




:: موضوعات مرتبط: *****مهدویت***** , معرفی کتاب , ,
:: برچسب‌ها: انتظار , مهدویت , کتاب , استراتژی انتظار ,
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:


In the name of Allah, the Beneficent, the Merciful Say: He, Allah, is One Allah is He on Whom all depend He begets not, nor is He begotten And none is like Him

آمار وب سایت:  

بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید کل :
تعداد مطالب : 477
تعداد نظرات : 1
تعداد آنلاین : 1

:: [<-PostId->] - [<-PostDate->] - <-PostTitle->

------------------------------------------------------ اوقات شرعی -------------------------------------------

------------------------------------ تاریخ روز ------------------------------------------------------ //Ashoora.ir|Hadith Beginsحدیث موضوعی ------------------------------------------------ مهدویت امام زمان (عج) -------------------------------------------------------------- سوره قرآن -------------------------------------- وصیت شهدا ------------------------------------------ آیه قرآن -------------------------------------- ---------------------------------------- پخش زنده حرم ---------------------------------------- جنگ دفاع مقدس ---------------------------------------------- ذکر روزهای هفته -------------------------------------
Up Page
”YSTC.ir” ------------------------------- ========================

RSS

Powered By
loxblog.Com