بازكاوى حقوق امام مهدى (عج)


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : سه شنبه 23 مهر 1392
بازدید : 533
نویسنده : یه بنده خدا
 بازكاوى حقوق امام مهدى (عج)
سردبير

 
سينه پر درد و فغان است چه پنهان از تو سبزه را بوي خزان است چه پنهان از تو اي دريغا! شاهبازان به چه قانع شده‏اند! دل نرگس نگران است چه پنهان از تو و أعنّا علي تأدية حقوقه إليه‏
فابذل نفسي و مالي و ولدي و أهلي و جميع ماخوّلني ربّي بين يديك
1. در ايام اللّه ميلاد خاتم الأوصياء، حجت خدا، نور آل محمدصلي الله عليه وآله(1)، مهدي فاطمه(عج) هستيم. مي‏توان اين روز را به عادت گذراند و به غفلت سپري كرد و از يم به نمي و از دريا به قطره‏اي قانع شد و مي‏توان به بازكاوي حقوق امام مهدي(عج) و محاسبه‏ي عهد و پيمان‏هايي كه با آن حضرت داريم، پرداخت و با نقبي به نور و محاسبه‏ها و بازكاوي‏ها، به وسعت‏ها و هدايت‏هاي بيش‏تري رسيد.
2. مهدويّت، قلب تپنده‏ي حيات شيعه در تمامي قرون و اعصار است.
مهدويّت، رمز و راز نجات انسان معاصر از بن بست‏ها و گرداب‏ها است.
مهدويّت، نه يك راه، كه تنها راه است.
مهدويّت، انرژي متراكمي است كه اگر به درستي از آن بهره گرفته شود، توانايي شگرفي در وحدت همگان و بسط معنويّت و احياي دين دارد.
مهدويّت و اعتقاد به يك منجي و مصلح، باور مشترك همه‏ي اديان و نداي قلبي همه‏ي مستضعفان در سرتاسر اين كره‏ي خاكي است.
مهدويّت، باوري عميق است كه ريشه در ساخت و بافت انسان دارد.
مهدويّت، اميد مستضعفان و نويدِ پايانِ سبزِ زمان است.
مهدويّت، چشم‏اندازي است زيبا به جهان آينده و آينده‏ي جهان.
مهدويّت، سرفصل رويش و تولّد نهايي انسان است.
مهدويّت، حقيقت سترگي است كه جهان با وجود او، بر مدار عشق مي‏چرخد، و خورشيد، به يُمن درخشش نورش، زمين و آسمان را نور باران مي‏سازد.
مهدويّت، عامل رعب و هراس همه‏ي مستكبرين و دشمنان انسانيت است. مهدويّت، برگي زرين در دفتر تاريخ انسان است.
مهدويّت، نگاه سبز شيعه و ادامه‏ي كربلا و نگاه سرخ حسين‏عليه السلام است.
مهدويّت، آخرين پناه و خاكريز انسان معاصر در برابر همه‏ي سياهي‏ها و پلشتي‏ها است.
مهدويّت، رمز پيروزي و استمرار انقلاب اسلامي ايران است.
مهدويّت، اميد و حيات و زيبايي و عشق و شور و نشاط، و در يك كلمه، همه چيز ما است.
يابن الحسن! روحي فداك! متي ترانا و نراك؟(2)
3. امروزه، دشمنان، سرمايه گذاري فراواني در راه مبارزه با اين انديشه‏ي حيات بخش - كه اساس تشيّع است - كرده‏اند. اين هجوم‏هاي خشن كه پس از پيروزي انقلاب اسلامي و بويژه در دهه‏ي اخير، به ساحت مهدويّت شده است نشان از اهميت و حياتي بودن اين موضوع براي دشمن دارد.
دشمن، نيك مي‏داند كه حيات شيعه، در گرو دو نگاه سرخ و سبز است: نگاه حسيني و نگاه مهدوي. با يكي،قيام مي‏كند و با ديگري، آن را حفظ مي‏كند. اين همه هجوم از ايجاد شبهه گرفته تا انواع فيلم‏ها و بازي‏هاي رايانه‏اي، نشانه‏ي هراس آنان از اين حقيقت سترگ است.
امروزه، دشمن، حيات خود را در زوال و يا تحريف اين انديشه مي‏داند. انديشه‏اي كه مانند روح، در كالبد معتقدانش رسوخ مي‏كند و آنان را در برابر همه‏ي مستكبران به پا مي‏دارد.
4. به شهادت روايات متعدد، ايرانيان نقش بزرگي در زمينه سازي ظهور آن حضرت دارند.(3) اين روايات، چنان كه بشارت است، هشداري به وظيفه‏ي سنگين ايران اسلامي هم هست.
ناگفته نماند كه اين روايات، دشمنان را هم در مورد ما حسّاس كرده و آنان را به سرمايه گذاري بيش‏تري براي به انحراف كشيدن نسل جوانِ اين مرز و بوم و دوري آنان از انديشه‏ي مهدويّت، كه در حقيقت، اساس انقلاب ما هم هست، وا مي‏دارد.
5. مسأله‏ي مهدويّت، همواره از مظلوم‏ترين‏ها بوده است، چه قبل و چه بعد از انقلاب. قبل از انقلاب، اسير حجتيه‏اي‏ها بود و پس از انقلاب، هر كه مي‏خواست در اين وادي داخل شود، ترس از اتّهام انتساب به اين انجمن، براي بازداشتن و انزواي او كافي بود، امّا در چند سال اخير، با كوشش برخي مراكز و به ميدان آمدن تني چند از افراد شناخته شده و همراه و هماهنگ با انقلاب و رهبري، اين سدّ شكسته شد و اين مبحث، از انحصار منحرفان و كج سليقگان، خارج گشت.
در هر حال، آن چه كه قابل كتمان نيست، اين است كه پس از انقلاب، آن گونه كه شايسته‏ي اين مباحث و موضوعات بود، به آن پرداخته نشد و در نتيجه، بيش از دو دهه، ركود بر اين مباحث سايه انداخت. جبران اين ركود و توقف، آن هم در عصر سرعت، خود تلاش مضاعف را از همه‏ي نهادها و مسئولان مي‏طلبد.
6. هر كسي را سالي است، از كشاورز و تاجر گرفته تا عارفان و سالكان. يكي، سالش را هنگام برداشت محصول قرار مي‏دهد و ديگري، هنگام تحصيل سود. بر شيعيان مهدي باور و سالكان مهدي زيست، فرض است كه در نيمه‏ي شعبان، در كنار اَعمال فراوان شب و روز آن، به محاسبه‏ي تكاليف و عهدهاي خود با امام‏شان بپردازند و بر حقوق آن حضرت و آن چه نسبت به آن بزرگوار كرده‏اند و نكرده‏اند، مروري داشته باشند. بر كرده‏ها، سپاسگزار و شاكر باشند و بر نكرده‏ها، استغفار و تصميم بر جبران.
7. ما، هر يك، عهدهايي داريم با خداي‏مان، پيامبرمان و امام‏مان.
با خداي‏مان عهد كرديم كه شرك نورزيم‏
((ألم أعهدْ إليكم يا بني آدم أنْ لاتعبدوا الشيطان))(4)
((و اطاعت او و اوليايش را گردن گذاريم.))(5)
با پيامبرمان عهد بستيم، پاسدار وحي و حامي وصيّ او باشيم.
با امام‏مان ميثاق بستيم كه او را بشناسيم و در برابرش تسليم باشيم(6) و جان و مال و خويشان و همه‏ي آن چه كه خداوند به ما ارزاني داشته، فدايش كنيم و به پايش بريزيم:
((و هو عهدي إليك و ميثاقي لديك... فأبذل نفسي و مالي و ولدي و أهلي و جميع ما خوّلني ربّي بين يديك و التصرّف بين أمرك و نهيك))(7)
با او عهد كرديم كه مدافع حريمش باشيم و در برطرف كردن حوايج و خواسته‏هاي او - كه در حقيقت، خواسته‏هاي ما و به نفع خود ما است - كوشا باشيم:
((اللهم! اجعلني من أنصاره و أعوانه والذّابّين عنه والمسارعين إليه في قضاء حوائجه والممتثلين لأوامره والمحامين عنه والسابقين الي إرادته والمستشهدين بين يديه)).(8)
و زمينه ساز حكومتش باشيم:
((يوطّئون للمهديّ سلطانه))(9)
و به دوستانش محبت بورزيم و با دشمنانش بستيزيم:
((سلم لمَنْ سالمكم و حربٌ لمَنْ حاربكم)).
اين حقوق، چه فردي و چه اجتماعي، حقوق سنگيني است تا آن جا كه براي اداي آن‏ها، بايد از ذات احديت استعانت جُست:
((و اعنّا علي تأدية حقوقه إليه)).(10)
از حقوق فردي، در فرصتي ديگر بايد گفت و گو كرد. (در كتاب مكيال المكارم تا حدود هشتاد وظيفه، شمارش شده است). مناسب است در اين فرصت، به بررسي وظايف جامعه‏ي ايران اسلامي به عنوان زمينه سازان قيام و انقلاب آن حضرت و نهادهاي حكومتي و غيرحكومتي آن بپردازيم، از صدا و سيما گرفته تا آموزش و پرورش، دانشگاه، حوزه، وزارت ارشاد، سازمان تبليغات، مراكز توليد سينمايي، پژوهش‏گاه‏ها و مراكز و مديراني كه نيروي انساني كلاني تحت پوشش دارند.
بهتر، اين است كه در اين ايام، هر يك از اين نهادهاي تأثير گذار حكومت ديني، به بازكاوي كارنامه‏ي يك ساله‏ي خود بپردازند و نتيجه را به عنوان يك وظيفه‏ي خطير به اطلاع مردم برسانند.
در ادامه، مروري خلاصه به وظايف برخي از اين نهادها، به عنوان نمونه، خواهيم داشت و بررسي همه آنها را به فرصتي ديگر وامي‏گذاريم.

حوزه‏
بدون ترديد، سهم اساسي در احيا و گسترش فرهنگ مهدويّت، از آن حوزه است. حوزه، نهادي ريشه دار و اصيل است كه در دوره‏ي رسول اكرم‏صلي الله عليه وآله با آيه‏ي ((نَفْر)) شكل گرفت و در تمامي قرون و اعصار، پاسدار اسلام از دستبردها و حوادث بود.
كوتاهي و عدم حضور فعّال حوزه و حوزويّان در اين امر خطير، زمينه ساز بروز خرافات و سطحي نگري از يك طرف و در دست گرفتن اين مقوله‏ي سترگ از سوي افرادي ناشايست شده است.
ظهور و بروز امثال حجتيه‏اي‏ها و ملاقاتي‏ها (مروّجين افراطي ملاقات با امام زمان(عج)) ريشه در غيبت حوزه در اين عرصه دارد. جا دارد حوزه به عنوان متولّي اين امر، قدم‏هاي جدي‏تري در اين راه بردارد و با ايجاد يك مركز تخصصي و يا مشاركت و نظارت بر مراكزي كه با اين نام فعاليت مي‏كنند، به آموزش‏ها و پژوهش‏هاي اساسي در اين عرصه - كه جداً جاي آنها خالي است - و سپس ارائه و تبليغ آن در سطح داخلي و خارجي بپردازد.
در آموزش‏هاي حوزوي، درس‏هايي مانند: مباني اعتقادي مهدويّت، تاريخ عصر غيبت، حديث‏شناسي و منبع‏شناسي مهدويّت، دعاشناسي، شناخت فرقه‏ها و گروه‏هاي انحرافي، بايد از جايگاه شايسته‏اي برخوردار باشد. از ياد نبريم كه غفلت ما زمينه ساز ظهور و بروز ديگران است.
شمع فروزنده چو پنهان شود، شب پره بازيگر ميدان شود.

آموزش و پرورش و دانشگاه‏
مقوله‏ي مهدويّت، در هيچ يك از اين دو نهاد آموزشي، جايگاه شايسته‏اي ندارد. در درس‏هاي عمومي دانشگاهي كه بيش از چند صفحه‏ي محدود، ديگر هيچ نشاني نيست و در آموزش و پرورش هم آن قدر كم رنگ و ضعيف است كه در يك بررسي و پژوهش در متون درسي، عَرَق شرم بر جبين‏مان نشست و از آن امام و ولي نعمت‏تان، بسي خجالت كشيديم.

صدا و سيما
اين رسانه، به خاطر گستردگي و نفوذي كه دارد، مي‏تواند بيش‏ترين نقش را در تبيين و ترويج اعتقاد صحيح به مهدويّت و امام عصر(عج) داشته باشد. از اين رو، شايسته است كمي بيشتر به آن بپردازيم.
كارنامه‏ي صدا و سيما، گرچه نسبت به سال‏هاي گذشته، كمي بهتر است، امّا نسبت به آن چه كه از او انتظار مي‏رفت و مي‏رود هنوز فاصله‏ي بسيار زيادي دارد.
مشكل اين رسانه، اين‏جا است كه فرهنگ مهدويّت را به برگزاري يك يا دو برنامه‏ي دعا و سخنراني در صبح‏هاي جمعه خلاصه كرده است. مشكل‏تر آن كه اقبال عمومي به چنين برنامه‏هاي ضعيفي را به حساب جذابيت برنامه‏ي خود مي‏گذارد، غافل از آن كه سبب اين اقبال را بايد در عطش مردم و خالي بودن اين عرصه در جامعه و در سيما، طي بيش از بيست سال دانست. به نظر مي‏رسد، سيما، در اين راه بايد سرمايه گذاري جدي كند و خيلي بيش از اين‏ها هزينه.
جاي بسي شگفتي است كه در غرب، دَه‏ها فيلم در رابطه با مهدويّت و قيام موعود آخرالزمان، با هدف ارائه‏ي چهره‏ي مناسب از اين قيام، ساخته مي‏شود و پيشگويي‏هاي تحريف شده نوستر آداموس در هاليوود ساخته مي‏شود و به مدت سه ماه، از تمام شبكه‏هاي تلويزيون آمريكا پخش مي‏گردد(11) فيلمي كه در آن، از امام زمان(عج) به عنوان پادشاه بزرگ وحشت King of Terror ياد مي‏شود.
گفتني است كه در مورد مجموعه‏ي پيشگويي‏هاي نوسترا داموس با مراجعه‏ي ابتدايي به اينترنت، چنين به دست آمد كه حدود پانصد اثر، اعم از فيلم و نمايشنامه و آهنگ و داستان، در اين زمينه ارائه شده است كه قريب سي تاي از آنها را فيلم‏هاي سينمايي و ويديويي تشكيل مي‏دهد، امّا در سينما و سيماي ما دريغ از يك فيلم! به راستي، چگونه است كه آنان، در راه باطل خود، اين گونه مصرّند و ما، در راه حق خود، اين اندازه كاهل؟ چگونه است كه آنان با دستمايه قرار دادن و تحريف يك پيشگويي، اين اندازه آثار خلق مي‏كنند و ما با حدود ده هزار روايت درباره‏ي مهدويّت و آخرالزمان، هيچ دستاوردي نداريم، آن هم در برابر يك نسل تشنه و عاشق، نسلي كه با اجتماع شكوهمند ميليوني خود در نيمه‏ي شعبان هر سال در مسجد مقدّس جمكران و بيابان‏هاي اطراف و حضور چند صدهزار نفري خود در شب‏هاي چهارشنبه‏ي هر هفته عشق و اخلاص و عطش خود به امام مهدي(عج) را به نمايش مي‏گذارد؟
به راستي چه مي‏كنيم و به كجا مي‏رويم؟ يابن الحسن! إليك اُشكو.
پيشنهاد مي‏شود ستادي دائمي و فعال، متشكل از مديران شبكه‏ها و برخي شخصيت‏هاي فرهنگي و كارشناسان مهدويّت، زير نظر مستقيم رياست اين سازمان و با حضور فعّال ايشان و يا نماينده‏ي تام الاختيارشان تشكيل شود و براي اين امر مهم، در بالاترين رده‏ي اين سازمان، برنامه ريزي كنند و بيش‏ترين هزينه و بهترين برنامه‏ها و ساعات خود را در طول هفته و ماه و سال، در ايام و ساعات متعلق به حضرت، به اين امر مهم، امام همام و ولي نعمت‏مان، اختصاص دهند.
در اين باره، در بدو امر پيشنهادهاي زير قابل بررسي است:
- توليد فيلم‏هاي سينمايي و داستاني و نمايشنامه از زندگاني و عصر نواب اربعه و برخي از وكلاي ايشان گرفته تا ترسيمي روشن از عصر ظهور با همه‏ي ويژگي‏هاي تربيتي، اخلاقي، اجتماعي، سياسي و اقتصادي آن، تا داستان‏هايي تأثيرگذار و آگاهي بخش از مضامين مناسب با مهدويّت، مانند انتظار يا توجهات و عنايات امام‏عليه السلام به برخي درماندگان و متوسلان به ايشان.
- فرا خوان سينماي جوان به توليد فيلم‏هايي در موضوع مهدويّت.
- برنامه‏هاي تركيبي با طرحي نو و جذاب با استفاده از كارشناسان مجرّب.
- ويژه برنامه‏هايي در دهه‏ي مهدويّت (از سوم شعبان روز ميلاد امام حسين‏عليه السلام تا نيمه‏ي شعبان روز تولّد امام مهدي(عج) و ايام ماه مبارك رمضان.
- ساخت و سفارش آهنگ، سرود و تواشيح ويژه‏ي حضرت با مضاميني مناسب.
- انجام دادن مصاحبه‏هايي با متفكّران و دانشمندان مسلمان و غير مسلمان در خارج از كشور كه درباره‏ي انديشه‏ي مهدويّت در شيعه و اسلام، حرفي شنيدني دارند.
- تهيه‏ي گزارش‏هايي از كشورهاي مسلمان و مسيحي و نوع نگاه آنان به مصلح و موعود جهاني.
- پخش برنامه‏هاي برون مرزي در مورد مصلح جهاني و ارتباط با صاحب نظران اين مسئله در خارج از كشور و زمينه سازي يك همايش بين المللي مصلح جهاني به عنوان يك اعتقاد مشترك بين الادياني.
- نقد و بررسي فيلم‏ها و سخناني كه در شبكه‏هاي جهاني عليه تفكّر مهدويّت و امام مهدي(عج) بخش مي‏شود.
- معرفي كتاب‏ها، مجلات، سايت‏هاي اينترنتي، نويسندگان، شاعران، نقاشان، طراحان، مداحان، مراكز پژوهشي؛... در مقوله‏ي مهدويّت.
- پخش سخنان، خاطرات و يا بخش هايي از وصيت نامه‏هاي شهدا كه در مورد امام عصرعليه السلام است.
- ميان برنامه‏هايي مشابه برنامه‏ي بر بال انديشه در مورد امام زمان‏عليه السلام (سخنراني بزرگان و فرازهايي از دعا و يا كلمات حضرت و...)
- آشنايي مردم با اعمال و دعاهاي شب و روز نيمه‏ي شعبان و پخش مراسم احياي اين شب در جمكران و يا برخي مساجد و دانشگاه‏هاي بزرگ.
- تهيه‏ي گزارش‏هايي از فعاليت‏ها و شور و نشاط جوانان در محله‏ها براي ايجاد مكاني مناسب براي تجمع و شادي مردم در اين ايام.
- طراحي و حمايت از برگزاري جشنواره‏هاي كتاب، مطبوعات، فيلم، نقاشي و آثار گرافيك و... در مقوله‏ي مهدويت.
- پخش اطلاعيه‏ها و سخنان مقام‏معظم‏رهبري مراجع‏عظام‏به‏مناسبت‏ايام‏نيمه‏ي‏شعبان.
- پشتيباني از فيلم‏هايي كه در داخل و يا خارج از كشور در اين موضوع ساخته مي‏شود.
- ميزگردهايي ويژه‏ي مباحث مهدويت با استفاده از كارشناسان مجرّب و متعهد داخلي و خارجي.
- تهيه‏ي فيلم‏هاي گزارشي از اماكن زيارتي ويژه‏ي امام مهدي(عج) به خصوص مسجد مقدّس جمكران.
- طراحي برنامه‏هاي نو و جذاب با هدف گسترش فرهنگ مهدويت در ميان نسل جوان.
- بستر سازي براي يك اجتماع و يا راهپيمايي شكوه‏مند و رژه‏ي نيروهاي بسيج در روز نيمه‏ي شعبان با نام ((مهدي‏ياوران)).
اينها و جز اينها پيشنهادهايي بود كه در بدو امر به ذهن مي‏رسيد. بدون ترديد با تشكيل ستاد مهدويّت در صدا و سيما و با رايزني‏ها و فراخوان طرح‏ها و برنامه‏ها در اين موضوع ضروري، شاهد تحوّلي اساسي در اين امر مهمّ خواهيم بود إن شاء الله.
اميد است كه در برابر اين حرف‏ها و پيشنهادها، توجهي همراه تعصّب و اقدام، دست ما را بگيرد و تعصبي بي‏توجه، ما را زنداني غرور و جمود نسازد. آمين!

--------------
پي‏نوشت‏ها:
1) سيد علي خان كبير مدني شيرازي، در رياض السالكين، حديثي از امام صادق‏عليه السلام نقل مي‏كند كه حضرت ولي عصر(عج) نور آل محمدصلي الله عليه وآله است. ر.ك: منتخب الأثر، ص 494، پي نوشت.
2) اي امام زمان! جان‏ام فدايت! كي مي‏رسد آن هنگام كه شما، ما را، و ما، شما را ببينيم؟
3) ر.ك: عصر الظهور، علي الكوراني، ص 217 - 275.
4) يس: 60.
5) در تفسير آيه‏ي 87 سوره مريم ((لايملكون الشفاعة إلاّ مَن اِتَّخَذَ عندالرحمن عهداً...))، از قول امام صادق‏عليه السلام چنين آمده است: ((مَنْ دان بولاية اميرالمؤمنين والائمة من بعده فهوالعهد عندالله)) (نورالثقلين، ج 3، ص 362). در اين روايت، ((عهد نزد خداوند))، همانا، پذيرش ولايت اميرالمؤمنين و ائمه‏ي معصوم‏عليهم السلام بعد از ايشان اعلام شده است. به همين مناسبت، امام علي‏عليه السلام درباره‏ي روز غدير مي‏فرمود: ((إنَّ هذا يوم عظيم الشأن... يوم كمال الدين، يوم العهد المعهود))؛ ((عهد ولايت))، همان عهد معهودي است كه در روز غدير كه روز كمال دين بود، بر آدم نهاده شد و بر آن مسؤول بود. (بحار الأنوار، ج 37، ص 164).
6) امام باقرعليه السلام مي‏فرمايد: ((إنّما كُلّف الناس ثلاثة: معرفة الائمّة والتسليم لهم فيما ورد عليهم والرد اليهم فيما اختلفوا فيه)) مردم، به سه تكليف مكلف‏اند: معرفت امام؛ تسليم در برابر او؛ واگذاري امور به او در اموري كه اختلاف پيش مي‏آيد.(وسائل الشيعة، ج 27، ص 67).
7) مفاتيح الجنان، زيارت حضرت صاحب الأمر؛ مصباح كفعمي، ص 495.
8) مفاتيح الجنان، دعاي عهد.
9) بحارالأنوار، ج 51، ص 87؛ منتخب الأثر، ص 375، ب 40.
10) دعاي ندبه.
11) مضمون فيلم؛ بدين صورت است كه مردي از سلاله‏ي پيامبر اسلام‏صلي الله عليه وآله‏[ امام مهدي(عج)] در پايان تاريخ، ظهور مي‏كند و مي‏خواهد با ايجاد وحشت و در هم شكستن تمامي قدرت‏ها، حكومت جديدي به وجود مي‏آورد، لكن به دست آمريكا و ديگر قدرت‏ها، شكست مي‏خورد.



[مجله انتظار شماره 5 : - سرمقاله]




:: موضوعات مرتبط: *****مهدویت***** , مقالات , ,
:: برچسب‌ها: انتظار , مهدویت ,
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:


In the name of Allah, the Beneficent, the Merciful Say: He, Allah, is One Allah is He on Whom all depend He begets not, nor is He begotten And none is like Him

آمار وب سایت:  

بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید کل :
تعداد مطالب : 477
تعداد نظرات : 1
تعداد آنلاین : 1

:: [<-PostId->] - [<-PostDate->] - <-PostTitle->

------------------------------------------------------ اوقات شرعی -------------------------------------------

------------------------------------ تاریخ روز ------------------------------------------------------ //Ashoora.ir|Hadith Beginsحدیث موضوعی ------------------------------------------------ مهدویت امام زمان (عج) -------------------------------------------------------------- سوره قرآن -------------------------------------- وصیت شهدا ------------------------------------------ آیه قرآن -------------------------------------- ---------------------------------------- پخش زنده حرم ---------------------------------------- جنگ دفاع مقدس ---------------------------------------------- ذکر روزهای هفته -------------------------------------
Up Page
”YSTC.ir” ------------------------------- ========================

RSS

Powered By
loxblog.Com